Sundheds­undersøgelse
af din hund

Den årlige helbredsundersøgelse sikre dit kæledyr et sundere og længere liv

Tandrensning hund

Sundhedsundersøgelse

På Hellerup Dyreklinik foregår sundhedsundersøgelsen i et af vores konsultationsrum og varer cirka 30 minutter. Vi starter roligt ud med en dialog mellem ejer og dyrlæge, mens dyret får lov til at undersøge lokalet og falde til ro. Dialogen har til formål at vurdere hvilken problemstilling vi står med og hvordan vi skal gribe den an. Herefter hilser dyrlægen roligt på dyret, hvorefter undersøgelsen foretages. Hvis dyret bliver stresset under undersøgelsen, tager vi en kort pause hvor det igen kan falde til ro, inden vi fortsætter. Kommunikation med ejer undervejs og efter undersøgelsen er essentielt og derfor også noget vi går meget op i på Hellerup Dyreklinik.

Ved en sundhedsundersøgelse udføres en grundig klinisk undersøgelse af dyret, og alle fund dokumenteres. Formålet er at forebygge og finde tidlige tegn på sygdom eller misdannelser, samt at kunne rådgive og vejlede ejer.

Vaccine til hund

Sundhedscheck hund

Hvor ofte skal voksne hunde sundhedsundersøges?

På Hellerup Dyreklinik anbefaler vi en årlig sundhedsundersøgelse, da det giver dyrlægen mulighed for at opdage sygdomme i god tid, hvorved et behandlingsforløb kan opstartes inden tilstanden udvikler sig – hvilket tilmed kan bidrage til et kortere og mindre kostbart behandlingsforløb. En sundhedsundersøgelse anbefales desuden altid i forbindelse med ejerskifte, salg eller tegning af forsikring.

Her undersøges hunden grundigt fra snude til hale henblik på følgende fokuspunkter:

fokuspunkt:
Vi undersøger:
Øjne
Deres form, øjenlågenes udformning, øjenvipperne og evt. tåreflåd undersøges.
Ører
Der undersøges for blandt andet øremider, samt sår og manglende pels.
Næse
Næsens overflade undersøges og der tjekkes for evt. næseflåd.
Mundhulen
Hundens tænder, tandstilling og tandkød undersøges.
Hud og hår
Pelskvaliteten undersøges og der kigges efter eventuelle sår og skorper, samt lopper og mider.
Ben og poter
Led og poter bøjes og undersøges for smerte, sår og betændelse.
Lymfeknuder
Lymfeknuderne under huden mærkes igennem, da varme, ømhed og forstørrelse af disse, kan indikere infektion i bestemte områder af kroppen.
Hjerte- og lunger
Der lyttes på hjerte og lunger, vejrtrækningen observeres, og hjertescanning kan i nogle tilfælde være indiceret.
Bughulen
Bughulen mærkes igennem for ømhed og smerte. Dyrlægen kan eventuelt spørge ind til hundens afføring og urin og en afføringsprøve kan mulighed efterspørges, for at undersøge fæces for orm.
Kønsorganer
Æde- og drikkelyst
Der spørges ind til dyrets æde- og drikkelyst, da ændring i disse (forøget eller nedsat) kan være symptomer på mange forskellige lidelser.
Vægt
Mange hunde er desværre overvægtige, og derfor er rådgivning om fodring essentielt for dyrets sundhed. Vægttab kan desuden også være tegn på sygdom.
Adfærd
Der spørges ind til hundens adfærd, da ændringer i dyrets adfærd (fx sociale adfærd) ligeledes kan være et symptom på adskillige sygdomme.
Kropstemeratur og puls
Andet
- Evt. blod- og urinprøve, samt fæces undersøgelse.
Mit kæledyr hos dyrlægen

Hvor ofte skal hvalpe sundhedsundersøges?

De fleste ejere får deres tæve og hvalpe sundhedsundersøgt umiddelbart efter fødslen, hvor man blandt andet har mulighed for at diagnosticere, hvis nogle af hvalpene skulle have medfødte sygdomme eller misdannelser.

Næste sundhedsundersøgelse bør ske i forbindelse med ejerskifter og første vaccination, der typisk sker, når hvalpen er i 8 ugers alderen. Her undersøges hvalpen grundigt, hvor blandt andet mundhulen, øjne, ører, næse, hud og pels, hjerte og lunger, lemmer og led, kønsorganer, bughulen, æde- og drikkelyst samt adfærd undersøges.

Baseret på disse undersøgelser kan dyrlægen rådgive og vejlede ejer om eventuelle problemstillinger, samt hvilke vaccinationer hvalpen har brug for.

Næste sundhedsundersøgelser finder normalt sted når hvalpen er i 12 ugers alderen, hvor den igen skal vaccineres. Her kan det eventuelt anbefales at foretage en fæces undersøgelse for orm og tarmparasitter, samt eventuelt en urinundersøgelse, hvis man stadig oplever problemer med urenlighed.

Det kan tilmed anbefales at få foretaget en sundhedsundersøgelse når hunden er omkring 6-8 måneder gammel, hvor der blandt andet fokuseres på fodring, tandtjek (bl.a. for tilbagelæggende mælketænder), kønsmodenhed, adfærd og opdragelse, evt. neutralisering og revaccination. Der fokuseres yderligere på især knogler og led hos hvalpe af store racer (slutvægt på >20-25 kg), på grund af deres hurtige tilvækst i denne alder.

Mit kæledyr hos dyrlægen

Hvor ofte skal hvalpe sundhedsundersøges?

chipning af hund pris

Hvor ofte skal senior hunde sund­heds­undersøges?

Hvornår hunde betragtes som at være senior, afhænger både af race og størrelse og ligger typisk imellem 4 og 7 år.

Mange ældre hunde udvikler alders­be­tingede sygdomme, hvor nogle eksemp­ler kunne være slid­gigt, hjerte-kred­sløbs­problemer, knuder, tand­problemer, stof­skifte­sygdomme og begyn­dende organ­svigt. Derfor vil en sund­hed­sundersøgelse af en senior hund typisk også inklu­dere ana­lyse af en blod- og urin­prøve for at kunne afsløre eksem­pelvis begyn­dende organ­svigt, stof­skifte­sygdomme, mm.

Der fast­sættes sam­men med dyr­lægen nye inter­valler for hvor ofte den ældre hund skal sundheds­undersøges, hvilket base­res på kat­tens sund­heds­status.