Dyrlæge kat

Sundheds­undersøgelse
af din kat

Den årlige helbredsundersøgelsesikre dit kæledyr et sundere og længere liv

Min kat hos dyrlægen

Sundhedsundersøgelse

Hellerup Dyreklinik foregår sundhedsundersøgelsen i et af vores konsultationsrum og varer cirka 30 minutter. Vi starter roligt ud med en dialog mellem ejer og dyrlæge, mens dyret får lov til at undersøge lokalet og falde til ro. Dialogen har til formål at vurdere hvilken problemstilling vi står med og hvordan vi skal gribe den an. Herefter hilser dyrlægen roligt på dyret, hvorefter undersøgelsen foretages. Hvis dyret bliver stresset under undersøgelsen, tager vi en kort pause hvor det igen kan falde til ro, inden vi fortsætter. Kommunikation med ejer undervejs og efter undersøgelsen er essentielt og derfor også noget vi går meget op i på Hellerup Dyreklinik.

Ved en sundhedsundersøgelse udføres en grundig klinisk undersøgelse af dyret, og alle fund dokumenteres. Formålet er at forebygge og finde tidlige tegn på sygdom eller misdannelser, samt at kunne rådgive og vejlede ejer.

Sundhedscheck kat

Hvor ofte skal voksne katte sundhedsundersøges?

På Hellerup Dyreklinik anbefaler vi en årlig sundhedsundersøgelse, da det giver dyrlægen mulighed for at opdage sygdomme i god tid, hvorved et behandlingsforløb kan opstartes inden tilstanden udvikler sig – hvilket tilmed kan bidrage til et kortere og mindre kostbart behandlingsforløb. En sundhedsundersøgelse anbefales desuden altid i forbindelse med ejerskifte, salg eller tegning af forsikring.
Særligt katte er gode til at skjule tegn på smerte, svaghed og sygdom, hvorfor det kan være meget svært som ejer at vurdere, om katten egentligt er rask.

fokuspunkt:
Vi undersøger:
Øjne
Deres form, øjenlågenes udformning, øjenvipperne og evt. tåreflåd undersøges.
Ører
Der undersøges for blandt andet øremider, samt sår og manglende pels.
Næse
Næsens overflade undersøges og der tjekkes for evt. næseflåd.
Mundhulen
Kattens tænder, tandstilling og tandkød undersøges. Der er især fokus på såkaldte tandresoprtioner, som er en relativt hyppig tandsygdom blandt katte.
Hud og hår
Pelskvaliteten undersøges og der kigges efter eventuelle sår og skorper, samt lopper og mider.
Ben og poter
Led og poter bøjes og undersøges for smerte, sår og betændelse.
Lymfeknuder
Lymfeknuderne under huden mærkes igennem, da varme, ømhed og forstørrelse af disse, kan indikere infektion i bestemte områder af kroppen.
Hjerte- og lunger
Der lyttes på hjerte og lunger, vejrtrækningen observeres, og hjertescanning kan i nogle tilfælde være indiceret.
Bughulen
Bughulen mærkes igennem for ømhed og smerte. Dyrlægen kan eventuelt spørge ind til kattens afføring og urin og en afføringsprøve kan mulighed efterspørges, for at undersøge fæces for orm.
Kønsorganer
Æde- og drikkelyst
Der spørges ind til dyrets æde- og drikkelyst, da ændring i disse (forøget eller nedsat) kan være symptomer på mange forskellige lidelser.
Vægt
Mange katte er desværre overvægtige, og derfor er rådgivning om fodring essentielt for dyrets sundhed. Vægttab kan desuden også være tegn på sygdom.
Adfærd
Der spørges ind til kattens adfærd, da ændringer i dyrets adfærd (fx sociale adfærd) ligeledes kan være et symptom på adskillige sygdomme.
Kropstemeratur og puls
Andet
- Evt. blod- og urinprøve, samt fæces undersøgelse.
Sundhedscheck af kat
dyrlæge kat

Hvor ofte skal killinger sund­heds­undersøges?

Killinger sundhedsundersøges typisk for første gang i forbindelse med deres første vaccination omkring 8 ugers alderen. Her undersøges killingen grundigt, hvor blandt andet mundhulen, øjne, ører, næse, hud og pels, hjerte og lunger, lemmer og led, bughulen, æde- og drikkelyst samt adfærd undersøges.

Baseret på disse undersøgelser kan dyrlægen rådgive og vejlede ejer om eventuelle problemstillinger, samt hvilke vaccinationer killingen har brug for.

Det kan tilmed anbefales at få foretaget en sundhedsundersøgelse når killingen er omkring 6-8 måneder gammel, hvor der blandt andet fokuseres på fodring, kønsmodenhed, adfærd og opdragelse, evt. neutralisering og revaccination.

dyrlæge kat

Hvor ofte skal killinger sundhedsundersøges?

dyrlæge kat

Hvor ofte skal senior katte sund­heds­undersøges?

Katte kan blive over 20 år gamle, og anses derfor som seniorer, når de er over 10 år gamle, man anbefaler dog allerede at have fokus på aldersbetingede sygdomme omkring 7-8 årsalderen.

Mange ældre katte udvikler aldersbetingede sygdomme, hvor nogle eksempler kunne være slidgigt, hjerte-kredsløbsproblemer, knuder, tandproblemer, stofskiftesygdomme og begyndende organsvigt. Derfor vil en sundhedsundersøgelse af en senior kat typisk også inkludere analyse af en blod- og urinprøve for at kunne afsløre eksempelvis begyndende organsvigt, stofskiftesygdomme, mm.

Der fastsættes sammen med dyrlægen nye intervaller for hvor ofte den ældre kat skal sundhedsundersøges, hvilket baseres på kattens sundhedsstatus.