Katte tænder

God mund- og tandhygiejne er mindst lige så vigtigt hos katte, som hos mennesker

Kattens tænder

Hjælp din hund med at få et godt og langt liv

Kattens tænder

God mund- og tandhygiejne er mindst lige så vigtigt hos dyr, som hos mennesker. Tand- og tandkødssygdomme er de mest almindeligt forekommende tilstande hos hund og kat og langt de fleste kæledyr vil opleve mindst ét symptom på disse (f.eks. dårlig ånde eller blødt tandkød) inden de fylder tre år.

Hvis ikke tand- og tandkødssygdomme behandles kan det resultere i at dyret får huller i tænderne, inficeret tandkød, mm. Og i alvorlige tilfælde kan dårlig tandhygiejne medføre andre alvorlige sygdomme, herunder hjertesygdomme.

Tandbehandling af kat

Tandbehandlinger udføres altid i fuld narkose, da dette gør det muligt at udføre en grundig og sikker mundhuleundersøgelse. Inden narkosen får din kat selvfølgelig et sundhedstjek og der tages eventuelt blodprøver.

Vi tilbyder følgende tandbehandlinger på Hellerup Dyreklinik

Tandrensning af kat

Tandrens anbefales, når katten har tandsten eller ved kronisk tandkødsbetændelse (gingivitis). Tandsten består af mineraliseret plak, som dagligt afsættes på tænderne og mineraliseres, hvis ikke det fjernes ved eksempelvis tandbørstning. Ubehandlet tandsten kan lede til tandkødsbetændelse, som yderligere kan forværres og resultere i paradentose.

Tandrensning udføres typisk ved hjælp af skarpe instrumenter og ultralyd, hvor tandsten fjernes. Alle kattens tandlommer undersøges og renses, og til slut poleres alle tænderne. Det kan eventuelt være en god idé at tage røntgen af kattens tænder, så dyrlægen kan få et bedre helhedsbillede af tand- og mundsundheden.

Behandling af paradentose hos kat

Paradentose er en betændelsestilstand i kæbeknoglen, som holder tænderne fast i munden. Paradentose udvikles når bakterier fra en tandkødsbetændelse trænger ind i tandlommerne og angriber kæbeknoglen. Paradentose kan medføre løse og tab af tænder og skal behandles hurtigst muligt.

Tegn på paradentose er dårlig ånde, rødt, hævet og/eller blødende tandkød, pus omkring tænderne, løse eller tab af tænder, nedsat appetit, savl eller problemer med at tygge.

Behandling af tandresorption hos kat

Tandresorption skyldes en stadig ikke fuldstændig kendt defekt, hvor kroppens egne celler nedbryder tanden indefra.

Behandlingens omfang varierer afhængigt af graden af paradentose hos katten. Ved mildere tilfælde af paradentose, vil behandlingen typisk bestå i at undersøge og rense tandlommerne for bakterier, samt fjernelse af tandsten og polering af tænderne. I mere alvorlige tilfælde kan kirurgisk fjernelse af tænder eller anden tandkødskirurgi eventuelt være nødvendigt.

Tandudtrækning (ekstraktion) hos kat

I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at fjerne en eller flere tænder hos en kat. Dette kunne eksempelvis være i tilfælde af tilbageholdte mælketænder, tandbrud eller ved paradentose.

Vejledende priser

Pris i Kroner
Tandrensning af kat
1.562,50 Kr.
Tandeftersyn/-kontrol af kat
Gratis
Behandling af paradentose
Spørg til prisen - afhænger af tilstandens alvor, om en eller flere tænder skal trækkes ud, anæstesilængden, mm.
Behandling af tandresorption
Tandudtrækning (ekstraktion)
Spørg til prisen - afhænger af hvilke(n) tænder der skal trækkes ud, om de har 1, 2 eller 3 rødder, anæstesilængden, mm.

hellerup dyreklinik

Forebyggelse af tand- og tandkødsproblemer hos kat

Daglig tandbørstning er den mest effektive måde at forebygge tand- og tandkødssygdomme hos kat og giver samtidig ejeren en god mulighed for at holde øje med kattens mundhygiejne, eksempelvis om der skulle forekomme hævet og blødende tandkød eller knækkede og løse tænder. Det er en god idé at vende sin kat til at få børstet tænder, allerede fra den er en killing.

Når man børster tænder på sin kat, kan man enten anvende en blød tandbørste, specielle dyretandbørster eller eventuelt et stykke stof omkring fingeren. Hvis du vælger at anvende tandpasta, skal du købe speciel kattetandpasta. Du må ikke anvende tandpasta beregnet til mennesker, som indeholder flour.

Ofte stillede spørgsmål

Hvor mange tænder har en kat?

Katte har 26 mælketænder og 30 blivende tænder.

Hvornår skifter katten tænder?

Killingen skifter tænder omkring 16-ugers alderen.

Kan katte få huller i tænderne?

Katte får ikke huller i tænderne, i hvert fald ikke på den måde vi kender “huller i tænderne” fra mennesker. Katte har en unik udformning af tænderne uden horizontale flader og derfor udvikler de ikke huller i tænderne, som vi kender dem.

Katte kan få et væld af forskellige andre tandproblemer, som eksemelvis FORL også kaldet tandresorptioner. Her får katten hul i tanden nede ved tandhalsen. Det er en smertefuld lidelse, der skal behandles.

Hvordan passer jeg på min kats tænder?

Kattens tandpleje er en lige så vigtig del af kattens pasning som korrekt fodring, motion og pelspleje.

Hvis du børster din kats tænder dagligt, hjælper det med at fjerne de bakterieholdige belægninger på tænderne. Hvis tænderne ikke børstes vil din kat med tiden danne tandsten, som ses på tanden som gule/brune hårde belægninger.

Det er en god ide at få din kats tænder efterset årligt hos Hellerup Dyreklinik.