Ormekur til din kat

Katteorm hos killinger og vokse katte er relativt almindeligt. Katteorm skal behandles.

Beskyt dit kæledyr

Ormekur til kat

Ormekur til kat er receptpligtig medicin i Danmark, hvilket betyder, at behandlingen ikke må ordineres før din kat, har fået konstateret orm eller ved kraftig mistanke om orm. Det er altså ikke muligt at købe ormekur til kat som håndkøbsmedicin, men det kan derimod købes enten hos dyrlægen eller apoteket på recept og fås som f.eks. tabletter, spot-on eller pasta. En ormekur til kat er receptligtig for at reducere risikoen for resistensudvikling blandt parasitterne.

typer af katteorm

Spolorm, bændelorm
og lungeorm

Spolorm er en indvoldsorm som lægger æg i kattens tarm, der så udskilles med afføringen. De kan eventuelt ses som orm i kattens opkast eller afføring. Hos voksne katte ser man generelt færre symptomer end hos unge katte og killinger, da katte med alderen udvikler en vis immunitet mod spolorm. Hos unge katte og killinger kan man derimod se symptomer som udspilet mave, kedelig pels og nedstemthed.

Bændelorm er en indvoldsorm og opdelt i utallige led som indeholder æg, disse led afgives normalt enkeltvis med kattens afføring og kan eventuelt ses som små hvide ”risgryn” ved kattens endetarmsåbning. Typisk udviser katten ikke symptomer på infektion med bændelorm.

Lungeormen findes primært i bronchiolerne, i kattens luftvejssystem. Lungeorm giver ofte ikke anledning til symptomer hos voksne katte, men kan til tider ses hos yngre katte, som f.eks. hoste, besværet vejrtrækning, nysen og (sjældent) lungebetændelse.

Ormekur til killinger

Ormeinfektion hos killinger er relativt almindeligt og det er derfor vigtigt både at behandle kattekillinger og deres mor med en ormekur – rådfør dig hos en dyrlæge, da behandlingen afhænger af typen af katte orm.

Hvor ofte skal min kat have ormekur?

Hvor ofte din kat skal have ormekur afhænger blandt af om din kat er en indekat eller udekat og om den spiser mus eller rotter.

Som hovedregel skal en voksen kat kun have ormekur, hvis den viser tegn på at have orm. Dog kan en regelmæssig ormekur 1-2 gange om året være indiceret, hvis din kat eksempelvis opholder sig meget udendørs eller spiser gnavere. Ormekur til indendørs katte er derfor også sjældent nødvendigt og gives kun ved tegn på orm.

Hvordan ved jeg om min kat har orm?

Orm hos kat kan eventuelt ses med det blotte øje, eksempelvis som lange orm i kattens opkast eller som små, hvide ”risgryn” ved kattens endetarmsåbning. Andre symptomer kan dog også tyde på katte orm, f.eks. diarré, Vægttab, kedelig pels, vommet mave (især killinger) og irriteret hud.

Skal din kat med ud og rejse?

At tage din kat med på en rejse til et andet land kan øge risikoen for ormeinfektioner, eventuelt også med ormetyper der ikke findes i Danmark. Derfor er det altid en god idé at undersøge forekomsten af forskellige ormetyper i det pågældende land, søge rådgivning hos sin dyrlæge og i nogle tilfælde kan det anbefales at give din kat en forebyggende ormekur inden i rejser.

behandlinger

Behandling af katteorm

Ormekur til kat kan enten gives som tabletter, spot-on eller pasta. Det kan variere om hvorvidt en ormekur skal gives i én eller flere omgange, for at have fuld effekt. Hvis din kat er under 2 år gammel, bør der gives en ormekur mod både spolorm og bændelorm, mens en ormekur kun med bændelorm normalt er tilstrækkeligt til behandling af ældre katte, da de med alderen udvikler immunitet mod spolorm.

Behandling af lungeorm hos kat er oftest via tabletter eller spot-on, der dryppes på huden og oftest i nakkeregionen. Midlet gives to gange med to ugers mellemrum.

Er din kat smittet?

Mistænker du katte orm? Kom til en klinisk undersøgelse på Hellerup Dyreklinik og få en ormekur til din kat. Her kan du med fordele medbringe en afføringsprøve og få den undersøgt på klinikken, på den måde kan dyrlægen identificere den pågældende orm og dermed vælge den mest passende behandling.

Ofte stillede spørgsmål

Kan orm smitte fra kat til menneske?

Mennesker kan smittes med orm fra katte, f.eks. bændelorm og spolorm. Bændelorm kan ikke smitte direkte til mennesker, men kan eksempelvis overføres fra katte til mennesker via mus eller lopper. Spolorm kan smitte direkte fra katte til mennesker, men ses oftest hos små børn da smitten sker via indtag af katte afføring. Spolorm kan dog ikke færdigudvikles i mennesket og giver derfor sjældent anledning til humane symptomer.

Behøver jeg det årlige dyrlægecheck?

Det kan være svært at opdage at din kat har orm. Katten går ofte langt væk for at lave lort, og dækker den til bagefter. Derfor kan vi kun anbefale, at din kat får det årlige sundhedstjek hos Hellerup Dyreklinik.

Det er det bedste værn mod, at din kat bliver rigtig syg af de irriterende orm

Hvordan får min kat orm?

De fleste dyreunger bliver regelmæssigt født med orm. Din nye killing, skal derfor ofte have én eller flere ormekure – det bestemmes i samråd med en dyrlæge.

Hvis du har en voksen udekat, der har orm i afføringen, er det typisk bændelorm. Den får det fordi den går på jagt efter gnavere.

Har du indekat er det heller ikke sikkert at du kan slippe for de hårdføre ormeæg. De små irriterende æg kan nemlig overleve det meste i naturen. Har du været i kontakt med jord, kan der være chance for, at du har ormeæg med ind til din indekat.

Kan jeg selv købe ormekur på Apoteket?

Ormekur er receptpligtigt for at mindske risikoen for resistens. Du skal derfor altid gå til dyrlægen, hvis du har mistanke om – eller kan se, at din kat har orm. Dyrlægen kan undersøge, hvilken type orm der er tale om og give eller udskrive recept på det helt rigtige ormemiddel. Hvis din kat er udekat og spiser mange mus, kan du spørge dyrlægen, om regelmæssig ormekur er en mulighed.