Juliana Sommer
april 30, 2023
Kategori: Hund | Kat
Lopper og flåter hund

Lopper og flåter hund – uddybende information

I Danmark findes der to typer af flåter: skovflåten (Ixodes ricinus) og engflåten (Dermacentor reticulatus). Skovflåten er den mest almindelige, mens engflåten har spredt sig hastigt i Europa de seneste år. Begge flåter er i sig selv ikke farlige, men kan overføre sygdomme til både pattedyr, fugle og mennesker. De fleste flåter er dog ikke bærere af sygdomme, og selv hvis de er, er det langtfra altid, at smitten overføres til kæledyret. Men der er selvfølgelig altid en risiko for smitte ved flåtbid, og at det kan medføre alvorlig sygdom. De mest relevante flåtbårne sygdomme hos hund i Danmark er:

• Anaplasmose
Almindeligt forekommende i store dele af Danmark, Sverige og Norge, og forårsages af bakterien Anaplasma phagocytophilum, som overføres med skovflåten.
Symptomer ses typisk 7-14 dage efter smitte og kan bl.a. være sløvhed, feber, nedsat appetit, generelle smerter, stive bevægelser og halthed.

• Borrelia
Bakterien overføres via skovflåten og symptomer ses typisk efter 2-18 uger. Disse kan bl.a. være feber, ømme led og muskler, sløvhed, hævede lymfeknuder, ændret adfærd og lammelser (kan være længerevarende eller akutte). Hvis sygdommen forbliver ubehandlet, kan det medføre epileptiske anfald og hjerteproblemer.

• TBE (Tick-borne encephalitis)
Sjældent forekommende i Danmark og ses hyppigst hos mennesker. Forårsages af TBE-virus og overføres via skovflåten. Symptomer vil typisk opstå 7-10 dage efter smitte og kan bl.a. være høj feber, sløvhed, nedsat appetit, nedsat bevidsthed, kramper og lammelser.

• Babesia
Forekomsten har i de seneste år spredt sig hastigt i Europa. Forårsages af Babesia canis, som overføres via engflåten. Symptomerne består typisk af nedsat ædelyst, feber, gulsot (gulfarvning af hud og slimhinder), misfarvet urin og afføring, neurologiske symptomer samt blege slimhinder, sløvhed og hurtig vejrtrækning som følge af blodmangel.
Hos kat er de mest relevante flåtbårne sygdomme i Danmark:

• Anaplasmose
Forekommer undertiden hos katte i Danmark.

• Borrelia
Usædvanligt sjældent hos kat i Danmark.

Lopper og flåter hund.

Risikoen for flåtbid er generelt størst om sommeren, men flåtsæsonen kan variere kraftigt afhængigt af vejrudsigten. Vi anbefaler derfor, at man jævnligt gennemser dyrets pels, hurtigt fjerner eventuelle flåter og anvender forebyggende midler.
Når du fjerner flåten, kan du med fordel anvende en flåtfjerner. Tag fat om flåten, så tæt på huden som muligt, og træk ud – forsøg at få trukket hele flåten med ud. Efterfølgende kan du vaske bidområdet med lidt desinfektionsmiddel eller sæbevand.
Der findes forskellige forebyggende præparater på marked, som man kan anvende for at beskytte dyret mod flåter og dermed flåtbårne sygdomme – dette kan bl.a. være spot-on præparater, tyggetabletter og halsbånd. Hvilken effekt præparatet har, hvor ofte det skal anvendes og hvilke præparater man anbefaler til hhv. hund og kat varierer dog, og det er derfor altid en god idé at spørge sin dyrlæge eller apoteker til råds.
Kontakt altid dyrlægen, hvis du lægger mærke til en ændring i dit dyrs almentilstand efter et flåtbid, bliver opmærksom på nogle af ovenstående nævnte symptomer eller hvis bidområdet forbliver rødt, ømt og/eller hævet.

Lopper og flåter hund. En flåt fjernes på en hund.

Lopper hund

Lopper er blodsugende insekter, som lever i vores omgivelser og dyrenes pels. I Danmark er den mest almindelige loppe katteloppen (Ctenocephalides felis), som både kan hoppe på hund og kat. Hundeloppen er mere sjælden og forekommer kun på hunde.

Lopper og flåter hund. En loppe under mikroskopet.
Loppen under mikroskop

Kløe er det mest fremtrædende symptom hos hund, mens katte ofte er mindre generede og derfor ikke altid udviser særlige symptomer. Nogle dyr kan desuden udvikle en allergisk reaktion mod loppespyt, som vil resultere i ekstrem kløe, der kan medføre store sår i huden.

Som ejer kan man til tider finde lopper, æg eller loppeekskrementer ved at undersøge dyrets pels, bl.a. med en tættekam. De mest almindelige steder at finde lopper er i dyrets lyske, op ad ryggen eller ved haleroden. Lopper kan dog ikke udelukkes med sikkerhed, selvom man ikke finder førnævnte.
Når man vil lopperne til livs, kræver det både behandling med loppemidler af alle hjemmets dyr samt grundig rengøring af hjemmet, da æg, larver og pupper primært befinder sig i omgivelserne frem for på dyret. Der findes mange forskellige loppemidler, som kan have forskellige effekt. De tre primære midler er: spot-on præparater, tabletter og halsbånd. De er alle effektive, men ingen beskytter 100% mod lopper, men medvirker til på sigt at reducere mængden af lopper.

Lopper og flåter hund. Hundens reaktion på lopper er at klø sig.
Kløe er det mest fremtrædende symptom hos hunden, når den har fået lopper

Kontakt os på Hellerup Dyreklinik, hvis du mistænker, at dit kæledyr har lopper. Vi hjælper gerne med at finde det bedste præparat til dig og dit dyr samt rådgive i generel bekæmpelse af lopper.